Discernământul duhovnicului trebuie să fie foarte mare, astfel
încât să conducă la vindecarea sufletească a fiului său duhovnicesc. „El este
chemat, scria părintele Sofronie Saharov, să
fie cea mai înaltă creatură, i se face o cinste incomparabilă: să creeze
dumnezei pentru veşnicie, în Lumina cea necreată".
Această creaţie se face, desigur, într-un mod desăvârşit, când,
alături de discernământul duhovnicului, există şi împreună-lucrarea celui care
se pocăieşte şi s-a spovedit. Folosul pentru omul spovedit va fi maxim dacă el
va răspunde printr-o ascultare, după modelul lui Hristos, faţă de îndrumările
vindecătoare ale părintelui său duhovnic.
„După ce, cu ajutorul şi cu harul lui Dumnezeu, te vei învrednici
să îţi găseşti părintele duhovnic, arată faţă de acesta multă sârguinţă,
râvnă, multă smerenie şi evlavie, o cinste foarte mare, o credinţă curată şi neşovăielnică.
Pentru că pentru unii ca aceştia a spus Mântuitorul şi Dumnezeul nostru: Cel care vă primeşte pe voi, pe
Mine mă primeşte. Apropie-te mult de el cu dragoste şi cu credinţă,
cu frică şi cu dor, ca şi cum ai fi împreună cu Hristos însuşi, ca să te
învredniceşti prin intermediul lui să te uneşti şi cu Hristos Însuşi şi să devii părtaş şi împreună-moştenitor al slavei
veşnice şi al Împărăţiei Lui" (Sfântul
Simeon Noul Teolog).
Aşa cum bolnavul se încrede şi ţine la doctorul lui, aşa ar trebui
şi noi să ne încredem în doctorul nostru duhovnicesc. „Mai degrabă trebuie să
avem mai multă încredere şi iubire faţă de duhovnic decât faţă de doctor, dacă
avem în vedere diferenţa dintre suflet şi trup. În duhovnic, învaţă Sfântul Simeon Noul Teolog, se află
Hristos însuşi. El este gura lui Dumnezeu... Aşa
cum L-au urmat Sfinţii Apostoli pe Hristos, aşa să facem şi noi. Dacă alţii
îl necinstesc şi îl desconsideră pe duhovnicul nostru, nu trebuie să îl
părăsim. Şi, aşa cum Petru a luat sabia şi a tăiat urechea servitorului
arhiereului, ia şi tu sabia cuvântului - şi după ce îţi vei întinde mâna, taie
nu numai urechea, ci şi mâna şi limba celui care încearcă şi spune ceva împotriva
părintelui tău duhovnic, sau îndrăzneşte să se apropie de el. Dacă te
lepezi de el, să plângi apoi precum Petru (care s-a lepădat de frică de Hristos). „Dacă vezi că duhovnicul tău este răstignit, spune
Sfântul Simeon, atunci, dacă poţi, mori împreună cu el. Dacă acest lucru este
imposibil, atunci nu te adăuga trădătorilor şi nelegiuiţilor. Dacă va fi
eliberat din legături, mergi din nou lângă el şi cinsteşte-l ca pe un mucenic. Dacă va muri datorită uneltirilor
altora, cu îndrăzneală cere trupul lui şi cinsteşte-1 mai mult decât atunci
când trupul lui era însufleţit şi alături de tine şi, după ce îl vei unge cu
mir de mare preţ, înmormântează-l". Este
caracteristic Sfântului Simeon faptul că îl aşază pe părintele duhovnic (pe
doctorul sufletesc) pe acelaşi loc cu Hristos (în sensul că prin acesta
lucrează însuşi Hristos.
Din păcate, de multe ori cu mare uşurinţă fiii
duhovniceşti îl părăsesc pe duhovnicul lor. Părintele Sofronie Saharov observă:
„Oamenii se comportă faţă de preot la fel ca faţă de Dumnezeu: se leapădă de
el cu mare uşurinţă, ca de ceva nefolositor, cu certitudinea că de îndată ce
vor avea nevoie vor apela la el şi acesta nu va refuza să vină să îi ajute".
Ieromonahul Sava Aghioritul-TAINA SFINTEI SPOVEDANII
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu